سیاست قرآن بر نیزه کردن
سیاست قرآن بر نیزه کردن
سیاست " قرآن بر نیزه کردن " سیزده قرن است که کم و بیش میان مسلمین رائج است . مخصوصا هر وقت مقدس مابان و متظاهران زیاد میشوند و تظاهر به تقوا و زهد بازار پیدا میکند ، سیاست قرآن بر نیزه کردن از طرف استفاده چیها رائج میگردد . درسهائی که از اینجا باید آموخت : الف - درس اول اینست که هر وقت جاهلها و نادانها و بیخبرها مظهر قدس و تقوا شناخته شوند و مردم آنها را سمبل مسلمان عملی بدانند وسیله خوبی به دست
زیرکهای منفعت پرست میافتد . این زیرکها همواره آنها را آلت مقاصد خویش قرار میدهند و از وجود آنها سدی محکم جلو افکار مصلحان واقعی میسازند . بسیار دیده شده است که عناصر ضد اسلامی رسما از این وسیله استفاده کردهاند یعنی نیروی خود اسلام را علیه اسلام به کار انداختهاند .
استعمار غرب تجربه فراوانی در استفاده از این وسیله دارد و در موقع خود از تحریک کاذب احساسات مسلمین خصوصا در زمینه ایجاد تفرقه میان مسلمین بهره گیری مینماید . چقدر شرم آور است که مثلا مسلمان دلسوختهای درصدد بیرون راندن نفوذ خارجی برآید و همان مردمی که او میخواهد آنها را نجات دهد با نام و عنوان دین و مذهب سدی در مقابل او گردند . آری اگر توده مردم جاهل و بیخبر باشند و منافقان از سنگر خود اسلام استفاده مینمایند . در ایران خودمان که مردم افتخار دوستی و ولایت اهل بیت اطهار را دارند ، منافقان از نام مقدس اهل بیت و از سنگر مقدس " ولاء اهل بیت " سنگری علیه قرآن و اسلام و اهل البیت به نفع یهود غاصب میسازند و این ، شنیعترین اقسام ظلم به اسلام و قرآن و پیغمبر اکرم و اهل بیت آن بزرگوار است . رسول اکرم فرمود : « انی ما اخاف علی امتی الفقر و لکن اخاف علیهم سوء التدبیر »
" من از هجوم فقر و تنگدستی بر امت خودم بیمناک نیستم . آنچه از آن بر امتم بیمناکم کج اندیشی است . آنچه فقر فکری بر امتم وارد میکند فقر اقتصادی وارد نمیکند "
ب - درس دوم اینست که باید کوشش کنیم طرز استنباطمان از قرآن صحیح باشد . قرآن آنگاه راهنما و هادی است که مورد تدبیر صحیح واقع شود ، عالمانه تفسیر شود ، از راهنمائیهای اهل قرآن که راسخین در علم قرآنند بهره گرفته شود . تا طرز استنباط ما از قرآن صحیح نباشد و تا راه و رسم استفاده از قرآن را نیاموزیم از آن بهرهمند نخواهیم گشت .
سودجویان و یا نادانان گروهی قرآن را میخوانند و احتمال باطل را دنبال میکنند همچنان که از زبان نهج البلاغه شنیدید آنها کلمه حق را میگویند و از آن باطل را اراده میکنند . این ، عمل به قرآن و احیاء آن نیست بلکه اماته قرآن است . عمل به قرآن آنگاه است که درک از آن درکی صحیح باشد
قرآن همواره مسائل را به صورت کلی و اصولی طرح میکند ولی استنباط و تطبیق کلی بر جزئی بسته به فهم و درک صحیح ماست . مثلا در قرآن ننوشته در جنگی که در فلان روز بین علی و معاویه در میگیرد حق با علی است . در قرآن همین قدر آمده است که : « و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا فاصلحوا بینهما فان بغت احدیهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفیء الی امر الله »( 1 )
" اگر دو گروه از مؤمنان کارزار کردند ، آشتی دهید آنان را و اگر یکی بر دیگری سر کشی و ستمگری کند با آنکه ستمگر است نبرد کنید تا به سوی فرمان خدا برگردد "
این قرآن و طرز بیان قرآن . اما قرآن نمیگوید در فلان جنگ فلان کس حق است و دیگری باطل
پاورقی : 1 - سوره حجرات ، آیه . 9
قرآن یکی یکی اسم نمیبرد ، نمیگوید بعد از چهل سال یا کمتر و یا بیشتر مردی به نام معاویه پیدا میشود و با علی جنگ میکند شما به نفع علی وارد جنگ شوید . و نباید هم وارد جزئیات بشود . قرآن نباید موضوعات را شماره کند و انگشت روی حق و باطل بگذارد . چنین چیزی ممکن نیست . قرآن آمده است تا جاودانه بماند پس باید اصول و کلیات را روشن کند تا در هر عصری باطلی رودرروی حق قرار میگیرد مردم با معیار آن کلیات عمل کنند . این دیگر وظیفه خود مردم است که با ارائه اصل " « و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا ». . . " چشمشان را باز کنند و فرقه طاغی را از فرقه غیر طاغی تشخیص دهند و اگر واقعا فرقه سرکش دست از سرکشی کشید بپذیرند و اما اگر دست نکشید و حیله کرد و برای اینکه خود را از شکست نجات دهد تا فرصت جدیدی برای حمله به دست آورد و دوباره سرکشی کند و به ذیل آیه که میفرماید : « فان فائت فاصلحوا بینهما »
متمسک شود ، حیله او را نپذیرند
تشخیص همه اینها با خود مردم است . قرآن میخواهد مسلمانان رشد عقلی و اجتماعی داشته باشند و به موجب همان رشد عقلی مرد حق را از غیر مرد حق تمیز دهند . قرآن نیامده است که برای همیشه با مردم مانند ولی صغیر با صغیر عمل کند ، جزئیات زندگی آنها را با قیمومیت شخصی انجام دهد و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسی تعیین نماید
اساسا شناخت اشخاص و میزان صلاحیت آنها و حدود شایستگی و وابستگی آنها به اسلام و حقایق اسلامی خود یک وظیفه است و غالبا ما از این وظیفه خطیر غافلیم
علی علیهالسلام میفرمود : « انکم لن تعرفوا الرشد حتی تعرفوا الذی ترکه » ( 1 )
" هرگز حق را نخواهید شناخت و به راه راست پینخواهید برد مگر آن کس که راه راست را رها کرده بشناسید "
یعنی شناخت اصول و کلیات به تنهائی فائده ندارد تا تطبیق به مصداق و جزئی نشود ، زیرا ممکن است با اشتباه درباره افراد و اشخاص و با نشناختن مورد ، با نام حق و نام اسلام و تحت شعارهای اسلامی بر ضد اسلام و حقیقت و به نفع باطل عمل کنید
در قرآن ظلم و ظالم و عدل و حق آمده است اما باید دید مصداق آنها کدام است ؟ ظلمی را حق ، و حقی را ظلم تشخیص ندهیم و بعد به موجب همین کلیات و به حکم قرآن - به خیال خودمان - سر عدالت و حق را نبریم
پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، خطبه . 147
لزوم پیکار با نفاق
مشکلترین مبارزهها مبارزه بانفاق است که مبارزه با زیرکهائی است که احمقها را وسیله قرار میدهند . این پیکار از پیکار با کفر به مراتب مشکلتر است زیرا در جنگ با کفر مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر و بیپرده است و اما مبارزه با نفاق ، در حقیقت مبارزه با کفر مستور است . نفاق دورو دارد ، یک رو ظاهر که اسلام است و مسلمانی و یک رو باطن ، که کفر است و شیطنت ، و درک آن برای تودهها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است و لذا مبارزه با نفاقها غالبا به شکست برخورده است زیرا تودهها شعاع درکشان از سرحد ظاهر نمیگذرد و نهفته را روشن نمیسازد و آنقدر برد ندارد که تا اعماق باطنها نفوذ کند
امیرالمؤمنین ( ع ) در نامهای که برای محمد بن ابیبکر نوشت میگوید : « و لقد قال لی رسول الله : انی لا اخاف علی امتی » ²مؤمنا و لا مشرکا ، اما المؤمن فیمنعه الله بایمانه و اما المشرک فیقمعه الله بشرکه ، و لکنی اخاف علیکم کل منافق الجنان عالم اللسان ، یقول ما تعرفون و یفعل ما تنکرون » ( 1 )
" پیغمبر به من گفت من بر امتم از مؤمن و مشرک نمیترسم . زیرا مؤمن را خداوند به سبب ایمانش باز میدارد و مشرک را به خاطر سرکش خوار میکند ، و لکن بر شما از هر منافق دل دانا زبان میترسم که آنچه را میپسندید میگوید و آنچه را ناشایسته میدانید میکند "
در اینجا رسول الله از ناحیه نفاق و منافق اعلام خطر میکند ، زیرا عامه امت بی خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فریب میخورند ( 2 )
پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، نامه . 27 2 - و لذا در طول تاریخ اسلام میبینیم هر وقت مصلحتی به خاطر مردم و اصلاح وضع اجتماعی و دینی آنان قیام کرده است و منافع سودجویان و بیداد گران به مخاطره افتاده است ، آنها بلا فاصله لباس قدس پوشیدهاند و به تقوی و دین تظاهر کردهاند
مأمون الرشید ، خلیفه عباسی که عیاشیها و اسرافهای او در تاریخ زمامداران معروف و مشهور است ، چون علویان را میبیند که دست به نهضت زدهاند ، جبهاش را وصله میزند و با لباس وصله دار در اجتماعات ظاهر میگردد که ابوحنیفه اسکافی که از درهم و دینار او نیز استفاده نکرده و بهرهای نبرده است ، مأمون را بر این کار میستاید و مدح میگوید :
مأمون ، آن کز ملوک دولت اسلام |
هرگز چون او ندید تازی و دهقان |
جبهای از خز بداشت برتن و چندان |
سوده و فرسوده گشت بر وی و خلقان |
مر ندما را از آن فزود تعجب |
کردند از وی سؤال از سبب آن |
گفت زشاهان حدیث ماند باقی |
در عرب و در عجم نه توزی و کتان |
>
و باید توجه داشت که هر اندازه احمق زیاد باشد بازار نفاق داغتر است . مبارزه با احمق و حماقت ، مبارزه با نفاق نیز هست زیرا احمق ابزار دست منافق است . قهرا مبارزه با احمق و حماقت خلع سلاح کردن منافق ، و شمشیر از دست منافق گرفتن است
پاورقی : > و دیگران هر کدام به نحوی سیاست مخرب و کوبنده " قرآن بر نیزه " را پیش گرفتند و تمام زحمتها و فداکاریها را درهم کوبیدند و نهضتها را در نطفه خفه کردند و این نیست جز از جهالت و نادانی مردم که ما بین شعارها و واقعیات ، تمیز نمید هند و از اینرو راه نهضت و اصلاح را به روی خویش بستند و آنگاه بیدار گشتند که مقدمات همه خنثی گشته و باید راه را باز از سرگرفت
از جمله نکتههای بزرگی که از سیرت علی میآموزیم این است که این چنین مبارزهای اختصاص به جمعیتی خاص ندارد بلکه در هر جا که عدهای از مسلمانان و آنان که در زی دین قرار گرفته اند آلت پیشرفت بیگانگان و پیشبرد اهداف استعماری شدند و استعمارگران برای تضمین منافع خود به آنان تترس کردند و آنان را برای خویش سپر گرفتند که مبارزه آنان بدون از بین بردن آن سپرها امکان پذیر نیست باید ابتدا با سپرها مبارزه کرد و آنها را از بین برد تا سد راه برطرف گردد و بتوان بر قلب دشمن حمله برد
شاید تحریکات معاویه در خرابکاری خوارج مؤثر بوده و بنابراین آن روز هم معاویه و یا دست کم امثال اشعث بن قیس ، عناصر خرابکار و ناراحت به خوارج تترس کرده بودند
داستان خوارج این حقیقت را به ما میآموزد که در هر نهضتی اول باید سپرها را نابود کرد و با حماقتها جنگید ، همچنانکه علی پس از جریان تحکیم ، اول به خوارج پرداخت و سپس خواست تا باز به سراغ معاویه رود
با عرض سلام و خسته نباشید
مفتخر هستیم افتتاح سرویس وبلاگدهی نت لاگ با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا را به عرض شما برسانیم.
www.nlog.ir
امکان انتقال کامل مطالب وبلاگ فعلی به وبلاگ جدید خود در نت لاگ بصورت اتوماتیک
www.nlog.ir
نت لاگــ سیستمی قدرتمند مبتنی بر پایه جدیدترین تکنولوژی روز میباشد و به شما این امکان را میدهد تا بتوانید به سادگی وبـلاگ شخصی, مذهبی, ورزشی و یا شرکتی خود را ساخته و به انتشار محتوای خود بپردازید . ثبت وبـلاگ در نت لاگ کاملا رایگان می باشد و شما میتوانید در چند ثانیه وبـلاگ مورد نظر خود را ایجاد نمائید.
www.nlog.ir
دارای انجمن پشتیانی برای سرویس دهی بهتر به کاربران عزیز
انجمن پشتیبانی سرویس وبلاگ دهی نت لاگ http://forum.nlog.ir/