مرتضی مطهری

این وبلاگ با هدف شناخت اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری و آثار ایشان ساخته شده است .

مرتضی مطهری

این وبلاگ با هدف شناخت اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری و آثار ایشان ساخته شده است .

مرتضی مطهری

روز معلم یادآور خاطره شخصیتی است که برای دیروز و امروز و فردای کشور معلمی بزرگ و الگویی شایسته در علم و تقوا بود. او متفکری دین‌شناس، مؤمن، بااخلاص و پُرکار بود که پیوند حوزه و دانشگاه را در عمل برقرار نمود. او بازویی فکری و یاوری انقلابی برای ولی فقیه زمان خود در شرایط حساس انقلاب و اسوه پایداری، بصیرت، و مبارزه با التقاط و مکاتب انحرافی بود. استاد شهید مرتضی مطهری همه این ویژگی‌ها را در مجموعه اندیشه‌های، به تعبیر امام راحل ره، برخاسته از طهارت روح و قوت ایمان و بی‌استثناء خوب، متبلور ساخت و محور همگرایی اندیشمندان گردید.

سیاست قرآن بر نیزه کردن

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸ ب.ظ

سیاست قرآن بر نیزه کردن

سیاست " قرآن بر نیزه کردن " سیزده قرن است که کم و بیش میان‏ مسلمین رائج است . مخصوصا هر وقت مقدس مابان و متظاهران زیاد می‏شوند و تظاهر به تقوا و زهد بازار پیدا می‏کند ، سیاست قرآن بر نیزه کردن از طرف استفاده چی‏ها رائج می‏گردد . درسهائی که از اینجا باید آموخت : الف - درس اول اینست که هر وقت جاهلها و نادانها و بی‏خبرها مظهر قدس و تقوا شناخته شوند و مردم آنها را سمبل مسلمان عملی بدانند وسیله‏ خوبی به دست 

زیرکهای منفعت پرست می‏افتد . این زیرکها همواره آنها را آلت مقاصد خویش قرار می‏دهند و از وجود آنها سدی محکم جلو افکار مصلحان‏ واقعی می‏سازند . بسیار دیده شده است که عناصر ضد اسلامی رسما از این‏ وسیله استفاده کرده‏اند یعنی نیروی خود اسلام را علیه اسلام به کار انداخته‏اند .

استعمار غرب تجربه فراوانی در استفاده از این وسیله دارد و در موقع خود از تحریک کاذب احساسات مسلمین خصوصا در زمینه ایجاد تفرقه میان‏ مسلمین بهره گیری می‏نماید . چقدر شرم آور است که مثلا مسلمان دلسوخته‏ای‏ درصدد بیرون راندن نفوذ خارجی برآید و همان مردمی که او می‏خواهد آنها را نجات دهد با نام و عنوان دین و مذهب سدی در مقابل او گردند . آری اگر توده مردم جاهل و بی‏خبر باشند و منافقان از سنگر خود اسلام استفاده‏ می‏نمایند . در ایران خودمان که مردم افتخار دوستی و ولایت اهل بیت اطهار را دارند ، منافقان از نام مقدس اهل بیت و از سنگر مقدس " ولاء اهل‏ بیت " سنگری علیه قرآن و اسلام و اهل البیت به نفع یهود غاصب می‏سازند و این ، شنیعترین اقسام ظلم به اسلام و قرآن و پیغمبر اکرم و اهل بیت آن‏ بزرگوار است . رسول اکرم فرمود : « انی ما اخاف علی امتی الفقر و لکن اخاف علیهم سوء التدبیر » 
" من از هجوم فقر و تنگدستی بر امت خودم بیمناک نیستم . آنچه از آن‏ بر امتم بیمناکم کج اندیشی است . آنچه فقر فکری بر امتم وارد می‏کند فقر اقتصادی وارد نمی‏کند " 
ب - درس دوم اینست که باید کوشش کنیم طرز استنباطمان از قرآن صحیح‏ باشد . قرآن آنگاه راهنما و هادی است که مورد تدبیر صحیح واقع شود ، عالمانه تفسیر شود ، از راهنمائیهای اهل قرآن که راسخین در علم قرآنند بهره گرفته شود . تا طرز استنباط ما از قرآن صحیح نباشد و تا راه و رسم‏ استفاده از قرآن را نیاموزیم از آن بهره‏مند نخواهیم گشت .

سودجویان و یا نادانان گروهی قرآن را می‏خوانند و احتمال باطل را دنبال می‏کنند همچنان که از زبان نهج البلاغه‏ شنیدید آنها کلمه حق را می‏گویند و از آن باطل را اراده می‏کنند . این ، عمل به قرآن و احیاء آن نیست بلکه اماته قرآن است . عمل به قرآن آنگاه‏ است که درک از آن درکی صحیح باشد 
قرآن همواره مسائل را به صورت کلی و اصولی طرح می‏کند ولی استنباط و تطبیق کلی بر جزئی بسته به فهم و درک صحیح ماست . مثلا در قرآن ننوشته‏ در جنگی که در فلان روز بین علی و معاویه در می‏گیرد حق با علی است . در قرآن همین قدر آمده است که : « و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا فاصلحوا بینهما فان بغت احدیهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفی‏ء الی امر الله »( 1 ) 
" اگر دو گروه از مؤمنان کارزار کردند ، آشتی دهید آنان را و اگر یکی‏ بر دیگری سر کشی و ستمگری کند با آنکه ستمگر است نبرد کنید تا به سوی‏ فرمان خدا برگردد " 
این قرآن و طرز بیان قرآن . اما قرآن نمی‏گوید در فلان جنگ فلان کس حق‏ است و دیگری باطل 

پاورقی : 1 - سوره حجرات ، آیه . 9

قرآن یکی یکی اسم نمی‏برد ، نمی‏گوید بعد از چهل سال یا کمتر و یا بیشتر مردی به نام معاویه پیدا می‏شود و با علی جنگ می‏کند شما به نفع علی وارد جنگ شوید . و نباید هم وارد جزئیات بشود . قرآن نباید موضوعات را شماره کند و انگشت روی حق و باطل بگذارد . چنین چیزی ممکن نیست . قرآن آمده است تا جاودانه بماند پس باید اصول‏ و کلیات را روشن کند تا در هر عصری باطلی رودرروی حق قرار می‏گیرد مردم‏ با معیار آن کلیات عمل کنند . این دیگر وظیفه خود مردم است که با ارائه‏ اصل " « و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا ». . . " چشمشان را باز کنند و فرقه طاغی را از فرقه غیر طاغی تشخیص دهند و اگر واقعا فرقه‏ سرکش دست از سرکشی کشید بپذیرند و اما اگر دست نکشید و حیله کرد و برای اینکه خود را از شکست نجات دهد تا فرصت جدیدی برای حمله به دست‏ آورد و دوباره سرکشی کند و به ذیل آیه که می‏فرماید : « فان فائت فاصلحوا بینهما »
متمسک شود ، حیله او را نپذیرند 
تشخیص همه اینها با خود مردم است . قرآن می‏خواهد مسلمانان رشد عقلی و اجتماعی داشته باشند و به موجب همان رشد عقلی مرد حق را از غیر مرد حق‏ تمیز دهند . قرآن نیامده است که برای همیشه با مردم مانند ولی صغیر با صغیر عمل کند ، جزئیات زندگی آنها را با قیمومیت شخصی انجام دهد و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسی تعیین نماید 
اساسا شناخت اشخاص و میزان صلاحیت آنها و حدود شایستگی و وابستگی‏ آنها به اسلام و حقایق اسلامی خود یک وظیفه است و غالبا ما از این وظیفه‏ خطیر غافلیم 

علی علیه‏السلام می‏فرمود : « انکم لن تعرفوا الرشد حتی تعرفوا الذی ترکه » ( 1 ) 
" هرگز حق را نخواهید شناخت و به راه راست پی‏نخواهید برد مگر آن کس‏ که راه راست را رها کرده بشناسید " 
یعنی شناخت اصول و کلیات به تنهائی فائده ندارد تا تطبیق به مصداق و جزئی نشود ، زیرا ممکن است با اشتباه درباره افراد و اشخاص و با نشناختن مورد ، با نام حق و نام اسلام و تحت شعارهای اسلامی بر ضد اسلام و حقیقت و به نفع باطل عمل کنید 
در قرآن ظلم و ظالم و عدل و حق آمده است اما باید دید مصداق آنها کدام‏ است ؟ ظلمی را حق ، و حقی را ظلم تشخیص ندهیم و بعد به موجب همین‏ کلیات و به حکم قرآن - به خیال خودمان - سر عدالت و حق را نبریم 

پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، خطبه . 147

لزوم پیکار با نفاق

مشکل‏ترین مبارزه‏ها مبارزه بانفاق است که مبارزه با زیرکهائی است که‏ احمقها را وسیله قرار می‏دهند . این پیکار از پیکار با کفر به مراتب‏ مشکلتر است زیرا در جنگ با کفر مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر و بی‏پرده است و اما مبارزه با نفاق ، در حقیقت مبارزه با کفر مستور است‏ . نفاق دورو دارد ، یک رو ظاهر که اسلام است و مسلمانی و یک رو باطن ، که کفر است و شیطنت ، و درک آن برای توده‏ها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است و لذا مبارزه با نفاقها غالبا به شکست برخورده است‏ زیرا توده‏ها شعاع درکشان از سرحد ظاهر نمی‏گذرد و نهفته را روشن نمی‏سازد و آنقدر برد ندارد که تا اعماق باطنها نفوذ کند 

امیرالمؤمنین ( ع ) در نامه‏ای که برای محمد بن ابی‏بکر نوشت می‏گوید : « و لقد قال لی رسول الله : انی لا اخاف علی امتی » ²مؤمنا و لا مشرکا ، اما المؤمن فیمنعه الله بایمانه و اما المشرک فیقمعه‏ الله بشرکه ، و لکنی اخاف علیکم کل منافق الجنان عالم اللسان ، یقول ما تعرفون و یفعل ما تنکرون » ( 1 ) 
" پیغمبر به من گفت من بر امتم از مؤمن و مشرک نمی‏ترسم . زیرا مؤمن‏ را خداوند به سبب ایمانش باز می‏دارد و مشرک را به خاطر سرکش خوار می‏کند ، و لکن بر شما از هر منافق دل دانا زبان می‏ترسم که آنچه را می‏پسندید می‏گوید و آنچه را ناشایسته می‏دانید می‏کند " 
در اینجا رسول الله از ناحیه نفاق و منافق اعلام خطر می‏کند ، زیرا عامه‏ امت بی خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فریب می‏خورند ( 2 ) 

پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، نامه . 27 2 - و لذا در طول تاریخ اسلام می‏بینیم هر وقت مصلحتی به خاطر مردم و اصلاح وضع اجتماعی و دینی آنان قیام کرده است و منافع سودجویان و بیداد گران به مخاطره افتاده است ، آنها بلا فاصله لباس قدس پوشیده‏اند و به‏ تقوی و دین تظاهر کرده‏اند 
مأمون الرشید ، خلیفه عباسی که عیاشیها و اسرافهای او در تاریخ‏ زمامداران معروف و مشهور است ، چون علویان را می‏بیند که دست به نهضت‏ زده‏اند ، جبه‏اش را وصله می‏زند و با لباس وصله دار در اجتماعات ظاهر می‏گردد که ابوحنیفه اسکافی که از درهم و دینار او نیز استفاده نکرده و بهره‏ای نبرده است ، مأمون را بر این کار می‏ستاید و مدح می‏گوید :

مأمون ، آن کز ملوک دولت اسلام
هرگز چون او ندید تازی و دهقان
جبه‏ای از خز بداشت برتن و چندان
سوده و فرسوده گشت بر وی و خلقان
مر ندما را از آن فزود تعجب
کردند از وی سؤال از سبب آن
گفت زشاهان حدیث ماند باقی
در عرب و در عجم نه توزی و کتان

>

و باید توجه داشت که هر اندازه احمق زیاد باشد بازار نفاق داغ‏تر است‏ . مبارزه با احمق و حماقت ، مبارزه با نفاق نیز هست زیرا احمق ابزار دست منافق است . قهرا مبارزه با احمق و حماقت خلع سلاح کردن منافق ، و شمشیر از دست منافق گرفتن است 

پاورقی : > و دیگران هر کدام به نحوی سیاست مخرب و کوبنده " قرآن بر نیزه " را پیش گرفتند و تمام زحمتها و فداکاریها را درهم کوبیدند و نهضتها را در نطفه خفه کردند و این نیست جز از جهالت و نادانی مردم که ما بین شعارها و واقعیات ، تمیز نمی‏د هند و از اینرو راه نهضت و اصلاح را به روی خویش‏ بستند و آنگاه بیدار گشتند که مقدمات همه خنثی گشته و باید راه را باز از سرگرفت 
از جمله نکته‏های بزرگی که از سیرت علی می‏آموزیم این است که این چنین‏ مبارزه‏ای اختصاص به جمعیتی خاص ندارد بلکه در هر جا که عده‏ای از مسلمانان و آنان که در زی دین قرار گرفته ‏اند آلت پیشرفت بیگانگان و پیشبرد اهداف استعماری شدند و استعمارگران برای تضمین منافع خود به آنان‏ تترس کردند و آنان را برای خویش سپر گرفتند که مبارزه آنان بدون از بین‏ بردن آن سپرها امکان پذیر نیست باید ابتدا با سپرها مبارزه کرد و آنها را از بین برد تا سد راه برطرف گردد و بتوان بر قلب دشمن حمله برد 
شاید تحریکات معاویه در خرابکاری خوارج مؤثر بوده و بنابراین آن روز هم‏ معاویه و یا دست کم امثال اشعث بن قیس ، عناصر خرابکار و ناراحت به‏ خوارج تترس کرده بودند 
داستان خوارج این حقیقت را به ما می‏آموزد که در هر نهضتی اول باید سپرها را نابود کرد و با حماقتها جنگید ، همچنانکه علی پس از جریان‏ تحکیم ، اول به خوارج پرداخت و سپس خواست تا باز به سراغ معاویه رود 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۰
shahr121

نظرات  (۲)

با عرض سلام و خسته نباشید

مفتخر هستیم افتتاح سرویس وبلاگدهی نت لاگ با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا را به عرض شما برسانیم.

www.nlog.ir 

           امکان انتقال کامل مطالب وبلاگ فعلی به وبلاگ جدید خود در نت لاگ بصورت اتوماتیک

www.nlog.ir         

نت لاگــ سیستمی قدرتمند مبتنی بر پایه جدیدترین تکنولوژی روز میباشد و به شما این امکان را میدهد تا بتوانید به سادگی وبـلاگ شخصی, مذهبی, ورزشی و یا شرکتی خود را ساخته و به انتشار محتوای خود بپردازید . ثبت وبـلاگ در نت لاگ کاملا رایگان می باشد و شما میتوانید در چند ثانیه وبـلاگ مورد نظر خود را ایجاد نمائید.

www.nlog.ir

دارای انجمن پشتیانی برای سرویس دهی بهتر به کاربران عزیز

انجمن پشتیبانی سرویس وبلاگ دهی نت لاگ        http://forum.nlog.ir/

 

 

۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۴۸ مریم سادات خطیبی
امروز برای اینکه ر سوریه وعراق و یمن پس مانده های خوارج خودی نشان بدهند چه جنایت ها که نمی کنند . 
پاسخ:
بله همینطوره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی